Bildtänk


Hur vi tänker när vi tar en bild och hur man tänker när man ser en bild. Jag tycker det är svårt att förklara hur jag tänker när jag tar en bild, för det går så fort och jag hinner tänka så mycket på allt som dyker upp i sökaren. Men försöker jag vara medveten om hur jag tänker så tänker jag på – Färger, linjer, former och att bilden ”känns bra”. Om jag fotograferar en människa så är jag väldigt fokuserad på dennes uttryck hela tiden. Personen flyttar sig och jag tänker om med bakgrund, kanske flyttar mig eller ber personen flytta sig tillbaka. Det är så enkelt och smidigt med digitala systemkameror och det är bara att trycka, men det kan lätt bli så att man glömmer bort att tänka. När du kollar på bilderna i datorn kanske du ser något i bakgrunden som blev störande och du blir arg på dig själv för att du inte tänkte på det under självaste fototillfället. Därför kan det vara bra att lära sig att se de sakerna under fototillfället, så du slipper sitta vid datorn och svära.






”Att ändra sitt sätt att fota på och bredda sitt sinne för bildtänk -
Då utvecklas du fortare”

”Testa nya saker och var inte rädd. Vi har ju trots allt
digitalkameror idag. Det gör inget om det inte blir bra på första bilden.”




Det finns inget rätt och fel med hur en bild är fotad. Det är bildskaparen som skapar bilden utifrån sig själv, så där kan det vara känsligt. Du som betraktare av en bild ska inte säga: ”Hade du gjort så och fotat från en annan vinkel så hade bilden blivit bättre”. För det finns inget rätt eller fel. Det är bildskaparen som har skapat en bild, sedan finns det betraktare som tolkar bilden olika. Istället kan man formulera sig ”Hade jag tagit denna bild så hade jag gjort såhär istället” och förklara varför man skulle göra på det sättet. Då får bildskaparen tänka och få erfarenhet av andras upplevelser av bilden. Det blir som en win-win situation. Både bildskaparen och betraktaren får en bredare syn på bilder. Det är häftigt att man som bildskapare kan få en människa att känna en önskad känsla, det är då man som bilskapare tänker "Jihoo! Jag lyckades förmedla känslan som jag haft inom mig men inte kunnat beskriva med ord".

Det är så kul att det finns olika bildstilar och olika sätt att fotografera på. Till slut kanske du hittar något som du verkligen älskar att fota eller brinner för. Något som gör just dig unik. Hitta något som du tycker är kul att fotografera eller en viss känsla som du känner för tillfället som du vill förmedla. Kom ihåg att den största inspirationskällan är dig själv!





Alla har olika smak och tycker olika om bilder. En del föredrar en viss bildstil, samtidigt som andra föredrar en annan bildstil bättre. Men en viktig sak tycker jag är att vara öppen för alla bildstilar och inte snöa in sig på den bildstilen man själv har och nöja sig med det. Känn dig fri. Skapa exakt vad du vill. Bilder tycker jag handlar mer om känsla än hur rätt exponerad en bild är. Känner du dig fri så öppnar du dig mer och ser bilder på ett helt annat sätt. Bara släpp lös och bry dig inte! Ju mer du släpper lös, desto mer kreativ tillåter du dig själv att vara. Och ju mer kreativ du är desto störra chans är det att du skapar de där wow-bilderna som ingen annan har fotat.

Ibland kan jag publicera bilder som jag är riktigt nöjd med, men får inte den responsen jag väntat. Då blir det lite tråkigt och jag börjar bedöma mig själv och fråga mig om detta kanske inte var så bra. Men jag tycker man inte ska deppa ihop för det och vara så hård mot sig själv. Tycker man själv att bilden är bra så betyder det att man har skapat en bild som man är stolt över till 100%, och det är bra. Att ha fotat en bild som ger en själv lyckorus i kroppen är verkligen en känsla som man vill känna många gånger. Den känslan ska man inte trycka bort.
Det jag tycker är intressant är att jag ibland kan publicera en helt vanlig vardagsbild som för mig inte säger så mycket, men som jag får supermycket bra respons här på bloggen - och det tycker jag är intressant. Man lär sig lite vilken typ av bilder som blir omtyckta. Men, jag tycker det är viktigt att inte börja fota bilder som bara andra ska tycka om, då blir fotografering inte rolig i längden. Det är en av anledningarna till varför jag slutade ta emot bröllops- och familjefotograferingar. Kunderna uppskattade bilderna jättemycket, men efter varje fotografering kände jag mig inte nöjd med bilderna. För det var inte JAG. Det är inte sådana bilder jag vill fotografera. Det är bra att kunderna är nöjda, men det är minst lika viktigt att jag som ska jobba med detta tycker om det. Kände inte riktigt att jag hade chansen att skapa de bilder som jag ville, eftersom jag vill experimentera mer. Så att hitta en sätt att försörja mig på som fotograf är en klurig fråga för mig just nu. Jag har inte kommit på svaret än! Men det viktigaste av allt är att hitta en bildstil och ett eget sätt att fotografera på och inte låta det negativa med fotograferingen ta över. Hitta alltid det som du gillar med fotograferingen så får man se vart det leder!





När du ser ett motiv så tar du kanske vanligtvis upp kameran direkt och tar en bild på det du har sett. Men det ska du inte göra. (Fast får du syn på en Alien och ett rymdskepp i skogen och måste ta en bild snabbt så spelar det ingen roll hur bilden är fotad. Bilden kommer ändå att sälja supermycket, haha). Du ska börja tänka och fundera över om det är något kul du kan göra. Inspireras av rörelsen och miljön runtom. Kolla runtom motivet. Vad finns det för saker runtom och är det något som bör undvikas? Hur ser himlen ut? Är den väldigt ljus eller väldigt mörkt? "Om jag ställer mig här kommer jag att få med detta, men ställer jag mig här istället så kommer jag inte att få med det. Ställer jag mig lite på tå så kommer jag inte att få med vägen där borta utan bara gräset." Att börja tänka istället för att bara klicka och ta en bild. Det är ju så lätt med dagens digitalkameror. Blir det fel eller en väldigt ointressant bild är det bara att radera. Nu kan vi ju bara fotografera en massa, men jag vill att ni ska tänka mer på hur motivet ser ut och vad som finns runt om och hur du skulle kunna få bilden att bli bättre för att utveckla ert sinne för bild.

Det tar längre tid att utvecklas om man bara tar en massa bilder
utan att reflektera över hur man kan ta bilden på andra sätt.






Utveckla ditt bildtänk


- Ta flera bilder och fota horisontellt eller vertikalt – Hur förändras bilden?
- Är du osäker och inte vet hur du ska komponera bilden så kan du sätta på liveview-läget på kameran och försöka hitta en vinkel där det ”känns rätt”. Du ser alltså inte bilden genom sökaren utan du ser bilden genom en skärm, vilket kan vara enklare att se bilden i sin helhet. Du ska gå på känsla av vad som blir bäst för just detta motiv. Du tar bilden när det känns rätt. Tänk inte - Flytta kameran i olika riktningar. Sedan när du har tagit bilden kan du tänka varför kändes det bäst att till exempel placera den röda blomman till höger i bilden. På så sätt kan dina bilder börja se mer annorlunda ut än vad de i normala fall ser ut.
- Ett annat sätt är att istället för att leta efter motiv när du går ut och fotar, så ska du bara titta på ljuset. Då ser du andra saker. Och tänker du bara på ljuset så kommer du garanterat att få en bild som du inte skulle ha fått om du bara var ute och letade efter fina motiv. Du hittar videon här nedan! Från 2013, don't judge, haha!





Det är lite som att måla. Det är inte så lätt att sudda ut det du redan målat och börja om från början. Då måste du vara skärpt och planera hur du ska måla och försöka se bilden framför dig. Genom att se bilden framför dig gör det så mycket lättare att komma på rätt spår och fota den bilden du har i ditt huvud.


Plocka ut några av dina absoluta favoritbilder som du har fotograferat och fundera över varför du gillar just dem. Har de någon gemensam nämnare? Förmedlar det någon gemensam känsla? Börja använda ditt huvud mer, för den är kapabel till mer än vad du kan tro.



Exklusivt material från min Norgeresa 2014. Uppdaterad idag! Vill ni läsa fler inspirationsinlägg?
bildtänk - inspiration
11
Maria Linnea - Wanderlust

Suerbra inlägg, vill vääldigt gärna läsa fler! :)

Maria

Otroligt bra inlägg!! :) Tycker sällan det blir någon bra bild om man bara utan eftertanke tar ett foto på det man ser, för det är sällan man bara kan ta en bild helt upp och ner och få ett slutresultat som motsvarar det man såg i huvudet då man tittade på motivet. Det gäller nog mera att snarare försöka ta en "ny" bild som tar fram känslan man hade då man befann sig på platsen och upplevde något fint/intressant :) Hmm, lite flummigt uttryckt kanske, men jag hoppas du förstår hur jag menar ungefär? :D Nångång händer det ju förstås att jag klickar lite halvt på måfå och nån gång kan jag ha sån tur att jag rent av blir nöjd med den spontana bilden. Men nöjdast blir man nog om man tänker efter lite först :) Sen kan det ju finnas situationer där man måste reagera snabbt, fota på måfå och hoppas på att det blev nån bra bild och att man intuitivt fotat "rätt", alla bilder går inte att arrangera på förhand :)

Molly

Mycket intressant inlägg! Tack för alla tips :D

Hanna & Elin

Jättebra inlägg, älskar när du skriver sådana! Kan du inte själv göra ett inlägg med dina bästa bilder och vad det är du gillar med dem? Du fotar så satans bra och dina bilder är så motiverande, de gör en liksom sugen på att försöka själv!

Maria Ekblad

Så himla fint skrivet. Älskar känslan av att ta en bild som jag på riktigt blir pirrig i magen av. Då har man hittat rätt.

Sara

Grymt bra inlägg! Gör jätte gärna fler sådana här inlägg. :)

Sofia

Jättebra inlägg!

KindaJustMe -- Text I Foto I Mode I Design

Bra inlägg! Ofta kan man bli så uppslukad av att fota det man ser att man glömmer fundera över vad andra kommer se i bilden sen.

Malin

Superbra inlägg Lina! Riktigt inspirerande!

Alma

Jättebra inlägg! En tankeställare, absolut. Vill gärna läsa fler inspirationsinlägg :)

Julia

Åh vad bra! Jättejättegärna fler inspirationsinlägg! :)