Objektiv till mobiltelefonen



Okej, jag måste bara tipsa er om ett objektiv till mobilkameran. Man klistrar fast en magnet-ring på mobilen (eller ett skal). Sedan är det bara att sätta fast objektivet eftersom det är en magnet på objektivet också. Det objektivet ni ser på bilden ovan gör så att man får mer vidvinkel. Skruvar man av den yttersta delen så for man makro. Då kan man fota helt sjukt nära och få väldigt fina makrobilder.




Man får dock vara väldigt nära motivet när man fotar med denna makro lins. Det är en nackdel om man vill fota flygande insekter, de kan bli rädda och hinna flyga iväg. Men det funkar om du vill fota vårblommorna eller andra slöa insekter. Det kommer bli kul att fånga alla vårtecken som förhoppningsvis dyker upp snart. Det roliga är att jag använder min iPhone 5 och det blir ett mycket bra resultat.






Här gick jag ner och fotade gruset på vägen. Sedan ställde jag mig upp och fotade en fin bokeh bild (höger). Solen reflekterade i de blöta stenarna. Makroobjektivet fokuserar bara på motiv jättenära och inte långt bort, därför ligger inte skärpan på gruset i denna bild. Den kan inte fokusera där. Använder du makrolinsen kan du bara vara på nära avstånd när du fotar





iPhone utan objektiv | iPhone med objektiv

Skruvar man på den yttersta delen får man lite mer vidvinkel än den vanliga iPhone-kameran. Ingen bra kvalité i kanterna dock, men kan vara kul att ha om man vill få med mycket i en bild.



Vart kan jag köpa en sådan här?
Hos Mr Gizmo hittar du en för 245 kr - Makro- & Vidvinkelobjektiv för mobiltelefon


Jag förstår inte varför jag inte köpt en sån här tidigare... Det kommer bli kul nu till våren :)
36
TIDSTJUVEN

Åh, så fiffigt! Ett sånt vill jag ha. :D

Marinda

Åh ... har precis köpt mig en iPhone 5 och har tänkt köpa en. Trodde dock att linsen kostade runt 1000 kronor haha.

Svar: Som tur är är den inte så dyr, haha :) Väldigt värt!
linafoto

Louisefoto

En sån måste jag bara skaffa:)

Elin

najs, synd att man inte har iphone bara :/

Svar: Det fungerar på andra mobiler också :)
linafoto

Johan

Hur stor är chansen att mobilen blir repig när objektivet sitter på den?

Svar: Repig? Metallringen är fastklistrad så man sätter bara på objektivet på ringen. Sedan beror det väl på hur försiktig man är :)
linafoto

Juliana

Vad jätte bra:) tänk vad bra en mobilkamera kan vara!

Svar: Ja verkligen! :)
linafoto

Johan

Klistrar? Det syns väl inget efter när man tagit bort den? :)

Svar: Nej det syns inget. Det är "klister" som redan sitter på ringen.
linafoto

Alice

Har du guld runt kanterna på din iPhone? Var har du gjort det? :O

Svar: Nej, hehe det ser bara ut så :D Haha det hade varit sjukt snyggt med guldkant ;)
linafoto

Elin

sv: jahaa ska kolla in den då :D

Matilda

Ha ha, vad roligt att det finns objektiv till mobiltelefonerna :)

Tilde Alm

Åh, vad spännande! Skulle helt klart ha köpt ett sånt där ... om jag haft en iphone vill säga ;)

Svar: Det kanske finns något objektiv som är speciellt anpassad för din mobil :)
linafoto

Victoria

Såg att de sålde såna där då jag var på fotomässan, men då fanns de bara till iphone och jag har android. Men nu kanske det finns till andra mobiler också? :)

Svar: För att vara säker borde du Googla om det finns något objektiv som är speciellt designad för din mobil. Testade denna på en Sony Android och det fungerade iallafall :)
linafoto

Frida

Det är nånting med att sätta på en linns på mobilen som känns lite fånigt. Mobilen kommer ju ändå aldrig vara en bra kamera... Men jag förstår ändå att det är lite roligt att utveckla den också. ;)

Svar: Absolut! Men den sitter inte på jämt. Älskar kameran som den är också :)
linafoto

Olivia

gah bokeh så fiiint!

Clara

Grymt coolt! Funkar det till 4s också?:)

Svar: Absolut :)
linafoto

marina

Har länge funderat på att skaffa en sådan lins till mobilen, då jag fotar oftare med mobilen än med systemkameran. Men jag tvekat på att jag liksom kommet att ha linsen i fickan hela tiden, haha. :)

Elin

Vet du om den fungerar till samsung galaxy s3 också? :)

Svar: Vet inte säkert men den fungerar på Sony Android iallafall :) Googla på macro lens samsung galaxy.
linafoto

Anna

Nice! Det ser ju väldigt snyggt ut med det lila objektivet oxå!

Josefin

Åh, älskar dom två understa bilderna!! :D kram

This is my home - Maja

Häftigt!

Wilma

Coolt ju! Ett sånt vill jag också ha! (:

Ebba

Åh guud va coolt! Sånt vill jag också ha! Kan man andvända det till iphone 4?

Svar: Yes :)
linafoto

Rebecca

Kul & Väldigt smart !

Maria

WOW, verkar ju super!!

Men magnetringen som man klistrar fast... Har du den sittandes där hela tiden? Hur blir det när man tar bort den? Och går den att sätta fast igen så eller är "klistret" förbrukat då?

Svar: Ja jag har den där hela tiden. Tar man bort den så kommer den att fästa igen men inte lika mycket som första gången. Så jag vill helst inte hålla på och ta bort den och sätta på hela tiden :)
linafoto

Ellen (alatariel)

Så coolt! :D

Siri

Nääää så jävla fräckt!!! Xx

Linnéa

Jag skulle gärna vilja ha en sådan, men i beskrivningen står det att metallen kan ligga aning på blixten på IPhone 4:or och jag har en IPhone 4s. Tror du att det gör något? Vet du någon annan som har en 4:a som har en sådan kameralins? (Som du skulle kunna fråga hur det går) Skulle behöva lite tips! :)

Svar: Ringen kommer hamna över blixten på 4s också. Jag använder aldrig blixten på min iPhone. Bara när det är väldigt mörkt. När jag använder makro så kan jag inte fota med blixten för objektivet skuggar motivet så blixten kommer ändå inte till användning, även om blixten på iPhone 5 sitter bredvid objektivet.
linafoto

Sara - Hold on be strong

Bra tips!!

MICAELAS

Gud vad ballt! Riktigt snygga bilder :)

julia johansson

Vad coolt! :)

Tilda

Så himla tufft! Nu är det ju bara en nackdel att jag inte har en iphone... ;)

isabel

Vet du en annan hemsida man kan köpa det på, för det fanns inga i lager på "webshopen" på den sidan :/

Matilda

asså jag tycker detta objektivet är så COOLT!!!! :D

Lilli Nyfiken - Fotbollsfru, småbarnsmama med fotografdrömmar!

Åh, vill ha! Haha vad ska jag skylla på.. morsdag, bröllopet och min 25 årsdag är alldeles för lågt borta... hahaha Vill ha nu

Elizabeth

Coolt!!

Lisa

Blir bilderna även i bättre kvalitet eller man får bara mer vidvinkel?:)

Svar: Bilderna blir utdragna med detta vidvinkelobjektivet, så kanterna blir det inte skarpt tyvärr :/
linafoto