Video: Låta kunden välja bilder




De gånger jag skrivit på bloggen att jag ska skicka iväg en PDF-fil till en kund med bilder de får välja mellan, så har jag fått frågor om vad jag menar med det. I den här videon visar jag hur jag gör när jag ska låta en kund få välja sina bilder. I videon ser ni bilder på fina Julia som bokade en fotografering med mig. Spana in hennes blogg :)
Adobe Bridge - Julia Jonsson - Juliasfotografier.se
31
Amanda [SPONTAN]

Superbra video!

Lina

Jättebra video. (:

Louisefoto

Jätte bra video :)

Sannah Nilsson

Är alla dom där bilderna redigerade och klara då eller?:)

Svar: Nej den tiden lägger jag inte med på att färdigställa alla bilder. Bilder som hon sedan kanske inte väljer. De bilder hon sedan väljer redigeras :)
linafoto

Malva

Hur levererar du sen dina redigerade bilder kunden valt ut? :)

Svar: Är det många bilder så levererar jag bilderna på en CD-skiva med ett designat omslag. Är det några bilder lägger jag ihop dem till en zip-fil och skickar den filen via sprend.com :)
linafoto

David

Tack! :)

Emma

Vilket kanon inlägg! Detta kommer jag troligtvis att ha stor hjälp av i framtiden =)

Anna

Bra video!

Linda Jungarå

Underbart! Jag har letat efter någonting sånt här för jag tycker inte att Frontweb som många använder är bra. Tack så jättemycket Lina, kommer verkligen komma till användning!

Svar: Använde Frontweb en gång och sedan aldrig mer, haha! PDF-filer är det jag kör med :D
linafoto

hanna

asbra tips! har alltid undrat hur man gör detta & det här var fan supersmart. schysst att du delar med dig!

Feliciaforsling

Grym video men vad hette programmet du använde? Och kan du berätta mer om det i ett inlägg eller video?

Cina

Åh, va bra det här klippet var! Beskär du inte någon av bilderna heller (som du t.ex. i efterhand ser att den skulle passa bättre stående istället för liggande)? Blir kundens länk avaktiverad efter ett tag, eller finns bilderna kvar för alltid i hens inbox? Tusen tack för bra tips, hursomhelst :)

Svar: Tack, vad kul att du gillade det!! Nej, jag gillar inte att beskära bilder i efterhand, då ser jag mitt fotograferande som ett "misslyckande". Vill sätta allt på plats :) Ja, man har några dagar på sig att ladda ner den. Sedan när man har filen så har man den själv och den försvinner inte. Kan vara kul att behålla alla filer själv, men man kan ju inte kopiera eller använda dem. Bara känslan för kunden att få se allt från fotograferingen.
linafoto

Sebastian Ekman

Bra video. Grymt smart det där med att skicka sprend-länken till sig själv, det ska jag lägga på minnet.
När kunden valt sina bilder, skickar hon bara filnamnen till dig i ett mail då?

Svar: Tack! :) Japp, hon skickar filnamnen i mejlet när hon valt.
linafoto

Netza - amatörfotograf och kulturhistorisk nörd

Grymt bra tips! Tack, Lina!

MOA - hobbyfotograf

Jätte bra att du gjorde denna videon, Lina! :)

Klara

SÅ BRA VIDEO! Här sitter man med både Bridge och Cs5 men har ingen aning om att detta går att göra, och istället skickar man iväg bilder på ett krångligt sätt som tar 70 år... Tack! :)

Svar: Åh vet hur det är. Blev så glad när jag upptäckte denna PDF-funktionen i Bridge!! Varsegod :)
linafoto

Emma

Hur skickar du bilderna? Gör du likadant där igenom en pdf-fil? :)

Svar: Nej jag packar in alla filer i en ZIP-fil med hjälp av programmet WinRAR. Sedan skickar jag över den filen på samma sätt via sprend.com :)
linafoto

Tuss

Jätte bra video men jag kan inte spara pdf filen, konstigt?
Vet du vad som kan vara fel?

Svar: Kommer det upp något? Eller hur långt går det inte?
linafoto

Tuss

Det löste sig precis,tack. Såg du min kommentar om bilden på katten jag tagit

Yohanna Svensson

kan du inte lägga ut en video hur det funkar från att boka dig tills bilderna har mottagit bokaren och betalat osv :D

Fanny

Hej Lina!
Jag letar som en tok efter Adobe Bridge CS5. De nyare versionerna verkar inte ha pdf-funktionen om jag förståt de rätt. Vet du om CS5 fortfarande finns att köpa eller få tag i på något sätt? Vore så himla smidigt att kunna göra som du visade på filmen :)

Daniela

Jag har psCS5 och Adobe Bridge som du har på bilden men jag får inte in output? Har varit inne på adobes webbsida och försökt få ner det men lyckas inte. Någon aning hur jag ska göra? :)

Åsa Pernefjord

Hej!

Bra video.
Själv gör jag en kontaktkarta i Photoshop som jag sedan gör till en pdf-fil. Enkelt och smidigt.

Jennifer

Kan inte du göra en video (eller ett inlägg) där du förklarar hur man kan skicka flera bilder samtidigt? :) Jag ska fota åt en tjej på måndag men ska maila bilderna till henne. Om jag behåller den vanliga storleken så kommer det bara få plats 2-3 bilder i ett mail. Finns det något knep för att skicka bilder via mail där dom fortfarande behåller sin storlek och kvalité? :) (Brukar vanligtvis ta på CD, men denna gången blir det via mail)
Ps, du är grym på att fota och en stor förebild!

Svar: Hej Jennifer!Ladda ner WinRAR. Gå in i mappen med alla bilder. Markera alla bilder du vill skicka. Högerklicka på någon av de markerade bilderna. Välj "Add to archive..." Döp till det namn du vill att filen ska heta. Klicka OK. Nu kommer alla bilderna att läggas i en fil. Sedan går du in på sprend.com, laddar upp filen och skickar till kunden (eller så skickar du filen till dig själv. Du kommer då att få en nedladdningslönk som du kan skicka till kunden personligen). Supersmidigt och det går snabbt!
linafoto

Åsa Pernefjord

Hej!

Jag använder Sprend när jag ska skicka stora filer.
Behöver inte ladda hem något program.
www.skickafilen.se

Svar: Jag använder också sprend.com eller lägger på min egen server :)
linafoto

Fotograf Julia Jonsson

Åh, hade helt missat att du använt mina bilder som exempel här! Vad kul! :)

Jasmine

varför skickar du på sprend.com och inte i ett vanligt mail? :)

Svar: De flesta filer är för stora att skicka via mejl då kunden alltid får högupplösta bilder. Samt att det blir både drygt och tar en massa tid om jag skulle skicka en och en.
linafoto

Jessica

Tack för en kanon bra video :)

Anonym

Toppen :) dags att börja göra så här ! Men jag tänkte när kunde väljer bilderna skriver den då av siffrorna under bilden och skickar bildens namn till dig som den vill ha. Som du sedan får leta efter bland alla bilderna ?

canonworld.blogg.se

Toppen :) dags att börja göra så här ! Men jag tänkte när kunde väljer bilderna skriver den då av siffrorna under bilden och skickar bildens namn till dig som den vill ha. Som du sedan får leta efter bland alla bilderna ?

Svar: Ja de skriver ned siffrorna i mejlet (och de flesta skriver i ordning, annars blir det drygt för mig). Sedan har jag listan med alla bilder. Och i Bridge har jag alla bilder de kan välja mellan markerade som fem stjärnor så jag går in och markerar de bilder de har valt och gör de till fyra stjärnor och redigerar dem. Klickar man på fyra stjärnor så visas bara de bilderna som jag rankat till fyra stjärnor :)
linafoto

Therese

Jag laddade nyss ner bridge men detta verkar ej funka för mig med den senaste versionen :/
Hur gör jag?

Svar: Photoshop menar du? :) Skicka ett mejl till mig! [email protected]
linafoto