Vitbalans & Skärpa

Lägger in två videos här nedan som handlar om vitbalans och skärpa. Tipsar om ganska enkla saker egentligen, men hoppas att någon lärde sig något nytt iallafall :) Vad ska jag visa mer? Jag ska visa hur man tar sådana här bilder inom en snar framtid, så ni vet vad ni har att se fram emot! ;)


Vitbalans i Camera Raw





Gör dina bilder skarpare i Photoshop och Camera Raw
Skärpa i CameraRaw börjar efter 3:16.

18
LINNEA - foto & hästar

Bra tips!

Tack så mycket! :)

Gilraen

Nackdelen med att skärpa upp i efterhand är väl att bilderna blir brusiga om man framkallar dom i större format och skärpt upp för mycket. :P Men till webben och mindre foton är de ju bra. :)

E A P H O T O [foto & vardag]

Jättebra med sånahär videor! Fortsätt så! :-)

En fråga nu som jag skulle vara jättetacksam för om du svarade på: Rekomenderar du att ofta i Raw eller Jpeg när man lärt sig sin kamera ut och in (i princip ;-)) och kan fota manuellt? :-D

Ida Fiskaa

flotte tips lina! nydlig header du har fått :)

Gilraen

:)

Anonym

Bra med tips och trix!

SARAS FOTON & TECKNiNGAR

hur fixar man vitbalansen i photoshop? är camera raw i photoshop? snälla svara! :D

Alva

Du vet då du gjorde den där vampyr redigeringen, kan du visa utan att spola hur du använde camera raw och hur du fixade färgerna och det. det behöver inte vara vampyrbilden.

stina

Om man inte har photoshop, som tex jag då...finns det något liknande redigeringsprogram som är gratis som du rekomenderar? =) kram

N

Ser verkligen fram emot när du ska visa hur man tar sånna bilder som du har tagit i inlägget som du länkat!!!!!!! har aldrig riktigt fattat hur man gör så att man får en sån cool ''neon'' effekt!

Otti

Kan du inte visa ditt batterigrepp och säga vad du tycker om det? :) Jag är själv lite sugen på att skaffa ett till min kamera, så det vore roligt att veta hur du trivs med ditt! :D

Emma Foto

Rekomenderar du camera raw fast man kan

öppna raw format o photoshop 5??

Elin

hej, jag undrar om du har köpt eller ladda ner photoshop? vet du vad det kostar att köpa det?

JOHANNA'

Vart kan man ladda ner camera raw?

E A P H O TO [foto & vardag]

Vet du någon bra guide hur man laddar ner camera raw? Jag har photoshop cs3. :)

Tacksam för hjälp!

julia

vad är camera raw? Tacksam för svar :P

Lina

Hej ! I julas fick jag min egna kamera, och även photoshop cs5. Innan de snodde jag alltid min mammas systemkamera, vilket ledde till att jag bara var tvungen att få en systemkamera i julklapp så att jag inte snodde hennes. Innan Cs, använde jag mig av element. Jag undrar vad camera raw är, och vart kan man ladda/köpa/få ner de?

Linii

Vad använde du för program för att fixa t.ex. introt i den här videon? :)