Frågor & Svar - AU PAIR i England



Varför sökte du som Au Pair?

En chans att få uppleva England, se nya miljöer, träffa nya människor och framförallt lära mig att prata engelska bättre. Så att åka iväg som Au Pair såg jag som en superbra möjlighet att få åka till England och få bo hos en familj och ta hand om deras barn. Boende och mat ingår. Samtidigt som du får fickpengar och mycket ledig tid att utforska landet på. I ungefär 2 år har velat åka iväg som Au Pair och tanken var att jag skulle åka iväg för 1 år sedan, men fick skjuta upp det och det är jag så glad för idag. Det var meningen om man säger så.



Här är jag "kung" och får även vara rösten till Elmo i min och M's lek.


Hur gick du tillväga?

Jag sökte via en agentur - STS. Under de senaste två åren har jag blivit medlem på olika Au Pair sidor på Internet och sökt familjer där. På en av sidorna hittade jag en familj i september förra året. Men efter en övertalning från mamma så bestämde jag mig för att det var säkrast att söka via en agentur istället. Så jag tog kontakt med STS Au Pair i januari i år och sa att jag ville åka till England som Au Pair och vara borta i ett år. Fick betala en avgift på 990 kr (+395 kr i avbokningsskydd) i ansökningsavgift. Blev bokad för en telefonintervju på Engelska. Intervjun gick superbra i början, men blev för nervös så jag fick inte ut ett enda korrekt Engelskt ord i slutet. Tänkte att det var kört, men hon sa att jag klarade mig och kunde gå vidare. Puh, tack å lov! Fick en massa papper skickade till mig som skulle fyllas i om mig, min familj, varför jag ville åka som Au Pair, min erfarenhet av barn osv. Fick beställa ett polisregisterutdrag (192 kr) och gå på hälsoundersökning (500 kr) för att försäkra dem om att jag är passande och i gott skick att ta hand om barn. Fick också referenspapper som skulle fyllas i av dem jag passat barn åt och någon som kan intyga att jag är en bra person. Barnerfarenhet inom familjen räknas inte in i de 200 timmarna som man minst måste ha. Jag har ju passat mina syskonsöner otroligt mycket, men eftersom inte det räknades så var jag tvungen att göra något åt det. Jag har ju fotograferat barn väldigt mycket, men eftersom det är mellan en halvtimme-en timme hit och dit så gick det inte tydligen. Hade jag däremot haft en chef, så hade denna kunnat intyga att jag fått barntimmar genom att fotografera barn, men eftersom jag är min egna chef så funkar det inte att jag själv fyller i. Haha, så löjligt egentligen! Så STS tipsade mig om att söka praktikplats på någon förskola för att få mina barntimmar.

Jag kontaktade flera förskolor i Karlstad, men fick inte vara på något på grund av att man måste vara försäkrad och måste gå via Arbetsförmedlingen. Och för att få söka praktikplats på Arbetsförmedlingen så måste man ha gått arbetslös i minst tre månader. Det var inte kul att få veta det. Hallå, jag vill vara på en förskola som en gratis extra resurs i fem veckor! Men nej, det var emot reglerna. Så mamma tyckte att jag kunde fråga dagiset som jag gick på som liten i Dalarna om jag fick vara där. Så jag mejlade dem och berättade vem jag var och de kom ihåg mig. Så jag fick komma dit direkt om jag ville! Så jag var där i fem veckor, 8 timmar varje arbetsdag, och lekte med barn i åldrarna 1-4 år. Det gick hur bra som helst och jag fick min referens på 200 barntimmar.

Jag kom hem från Dalarna, var hemma i en till två veckor och skickade in alla mina papper och en film som jag hade gjort till STS. Sedan åkte jag iväg på semester till Tyskland för att hälsa på min faster i två veckor. Efter några dagar i Tyskland (en onsdag kommer jag ihåg) fick jag reda på att jag hade blivit godkänd hos den Engelska agenturen och att jag nu kunde få läsa om några av deras familjer. Jag fick fem familjers information skickade till mig samma dag och två av dem familjerna var jag intresserade av så jag meddelade dem det. En av familjerna hade precis matchat med en annan au pair och den andra familjen som jag fann mest intressant ville Skypa med mig direkt. Så på fredagen (två dagar efter att jag blev godkänd hos den engelska agenturen) så hade vi vårt möte på Skype, och jag tyckte det kändes bra. Så det tog bara två dagar och jag matchade med den första familjen jag pratade med. Det var alltså i mitten av april som jag matchade med min familj och STS hade nämnt att jag kunde komma iväg till England tidigast i juni någon gång. Men som sagt, det gick mycket fortare än så, haha. Programavgiften på 3000 kr betalades, samt en försäkring på ett år på en kostnad av 4020 kr. Efter Tyskland var jag bara hemma med familjen i lite mer än en vecka innan jag satt på flyget till England den 1 maj. Hur galet?


Hur känns det nu när du är där?

Det var jobbigt den andra och tredje dagen. Då det var så väldigt annorlunda. Men så fort vardagarna kom och jag började jobba så kändes det bättre. Jag har lärt mig hur deras vardagsrutiner är och hur de är som personer, så jag anpassar mig. Nu har jag varit här i 20 dagar och det känns bra. Såklart kommer det att finnas dagar då jag vill åka hem, men samtidigt känner jag att det är så kul att vara här och det kommer vara så värt alla jobbiga stunder. Och ett år är inte så länge egentligen. Det går fort har jag hört andra au pairen säga.

När jag klev in genom dörren här första gången så tänkte jag ”Shit vilka små rum” och jag fick lite klaustrofobi när jag gick upp för trappan första gången, men nu känns det naturligt. Det känns inte som jag är i England när jag är inomhus, men så fort jag går ut på den smala trottoaren och ser bilarna åka på fel sida vägen och alla murhus så känns det verkligen England.


Hur går det med engelskan?

Det känns ganska naturligt att höra engelska eftersom jag har sett på så många serier och tv program på engelska. Så där har jag inga problem. De första dagarna var det lite svårt att höra när M pratade, då hon är tre år och har inte världens klaraste uttal än. En gång när hon sa picture så lät det som hon sa pizza. Ibland kan grannar eller de i kassan på affären prata snabbt med någon accent som man får fråga igen vad de sa. Det jag har problem med är att själv prata, eftersom det är något som jag knappt har gjort. Men det kommer att bli bättre. En gång sa jag en mening på svenska till mamman utan att tänka på det, haha. Ops!


Vart bor du?

Jag bor ute på landet i en liten by i Essex. Det tar ca 20 minuter med buss till den närmaste staden. Och ca 1 timme med tåg från London. Det tar 25 minuter att gå till den närmaste affären och handla mat. Ja, så ser det ut :) Att bo så nära naturen är något som jag älskar. Jag valde bort London i min ansökan, just för att jag ville se ett annat England. Och vill jag in till London någon dag så kan jag ta tåget. Win-win!


Vad saknar du hemifrån Sverige?

Att kunna spendera sommardagarna på sjön med familjen är det jag kommer att sakna mest. Men får tänka att jag har det att se fram emot när jag kommer hem nästa sommar.
Och mammas mat såklart, haha!



Har du några frågor?
Fråga dem i en kommentar så ska jag svara på dem.

Au pair - England
25
Therese

Hej Lina!
Jag var på fotoroadtripen i Norge som du höll i förra sommaren och tycker att det är superkul att du bestämde dig för att åka som aupair då jag var det i London under ett halvår.

Jag undrar hur du kommer att göra med ditt företag under det här året?

hoppas att du kommer att få ett superbra år, det ska bli kul att följa dig! :)

Jarina

Så kul! Det kommer säkert vara ett upplevelserikt år. Njut av varenda stund!

Elina

SÅ intressant med England och hela au pair-grejen! :D
Min syster har jag för mig var det i England också, hälsade på och hade det mysigt :)

Jennifer

Vad kul att du tycker om England, de är nå väldigt speciellt med allt det gröna, husen, djuren och vägarna. Bor själv i just England :)

Vi satt på samma flyg ner till London, kände igen dig men vågade inte säga något (låter ju inte alls värst stalker aktigt...)

Malin

Vad roligt att du valde England over t.ex USA. Jag har aldrig varit au pair sjalv, och vet inte om jag skulle ha talamod till det, men har bott i England i manga, manga ar och gatt i engelsk skola och pa engelskt universitet och Storbritannien ar ett... speciellt land, haha. Jag ska strax byta land och flytta till Danmark en vanda sa da far jag riktigt se skillnaderna men jag tror att manga bara tanker pa UK och speciellt England som London och that's it. Jag har bott bade utanfor och i London men aven i norra England, ca 30 minuter fran gransen till Skottland. Jag har aven jobbat nere i sodra England och det ar fantastiskt fint bade i norr och soder.

En av mina basta vanner var au pair i London i flera ar och hon var rejalt trott pa det nar hon val var klar men det ar ju otroligt praktiskt om man vill plugga samtidigt, ga nagon kurs eller har en hobby som traning att pyssla med om dagarna om barnen gar i skolan. Essex ar superfint och du kommer sakert trivas. Vintern i England ar ganska deppig och jag vet inte hur din familjs hus ar byggt men var beredd pa att det blir fuktigt och kallt pa ett satt som hus inte blir i Sverige haha!

Sofia

Jättekul att få läsa om! :D

Alma

Så intressant att läsa lite om hur du gick till väga för att hamna där du är :) Essex låter ju supermysigt också! Har själv börjat fundera lite på att åka som au pair eftersom jag vill till England, men vi får se :)

Jessica

Väldigt kul att höra om hur du gått till väga för att bli au pair och dina tankar under din första tid! Funderar själv på att bli det efter gymnasiet, men vi får se. Planerna kan ändras många gånger innan dess ;)

J

Hur stort är huset ungefär? :D

Anonym

spännande :D

Geekgirl

Vilken spännande erfarenhet :) hoppas du har kul :)

norrbotten emmish

Va kul och spännandee!! :D
Kramiz ha en bra torsdag

Johanna

Spännande, lycka till.

Lollo

Roligt att du valde England istället för USA eller Australien! Hela Storbritannien är fantastiskt vackert, något jag upptäckte mer ingående när jag bilade runt centrala Skottland.
Ett besök till York är verkligen ett måste, fantastisk fin stad och mysig att gå i, samt fina fotogeniska platser.
Är du ett Harry Potter-fan så finns det flera platser som är värda att besöka ;-) Vi åkte bland annat till Alnwick Castle på östkusten som utgör en del av Hogwarts utsidor. Ett fantastiskt besök!
Under mina resor till det brittiska landet har vi många gånger besökt kedjan Betty's (tror att den bara heter det). Urgammal kedja som säljer te/kaffe och tillhörande kakor och kaffebröd. Man betalar i snitt £4 för en kopp te som räcker hur länge som helst eftersom man får in en kanna med varmt vatten som man kan fylla på i tekannan eftersom man dricker upp det.
Och som någon kommenterade innan, de brittiska vintrarna blir riktigt kalla.. Dåligt isolerade hus genom hela landet samt att de bara har enkelglas i sina fönster. Vi i Sverige har i snitt tre lager med glas.... Höll på att frysa ihjäl under mitt senaste besök i London, och det var ändå i April...
Inser nu hur mycket jag saknar landet, får planera in ett återbesök snarast!

Johanna

Nej vad kul!!Flyttar själv nu till england 1 juni som au pair, fast kommer bo i birmingham. Är lite rädd och nervös samtidigt..så om du har några tips vad man kan göra i England, samt typ hemlängtan hur man ska hantera det så är jag väldigt tacksam!!! :D

Elin

Åh va kul! Vill också :)!

Robex Lundgren

fin bild

Sofia

Jag har varit på en språkresa i Brighton i tre månader i år. Älskar verkligen södra delen av England, hoppas du får njuta massor. Har bloggat om min resa om du vill få lite tips på aktiviteter och sånt i Brighton och runt omkring.

Malin

Åh vad kul med au pair!

Anonym

Hej! Jag tycker det är jätte roligt och lättande att få läsa din historia! Har länge funderat på att åka just till England som och nu är jag säker!!! Det här är verkligen något jag vill! Men är så nervös.... Hur är det första veckorna? Hjälper familjen till och visar alla sysslor och har de tålamod i början innan man kommer in i det? Eller är det så att de antar att du börjar direkt och vet hur man ska göra allt? Kram, och tack!!!

Jasmine

Åh vad kul!

Malin

Vad kul! Jag var i London i början på maj. Var faktiskt ut till Essex då, till Hornchurch. Vart i Essex är det du bor?

Alva

Hej! Varför blev det just England och inte någonstans i Amerika? Har själv bott i England, London, ett halvår och trivdes hur bra som helst. Men hade även varit jättekul att göra som dig, bo en bit utanför på landet.

W

Vad är det för familj du är hos? (Hur många barn, föräldrar, djur osv?) :)

Svar: Det är en treårig tjej jag passar och de har inga djur. Mer än så får jag inte skriva här på nätet för att respektera familjen :)
linafoto

SALLY

får du inte ha med barnen/barnet i bloggen? eller varför är aldrig de med?

Svar: Exakt. De vill inte synas!
linafoto