Lås upp kreativiteten!

Här kommer ett inlägg om tips för fotoinspiration som jag har suttit och skrivit nu på kvällskvisten. Detta är mina tankar och jag delar med mig av vad som händer i mitt huvud när jag vill fota, men inte riktigt vet vad eller hur.





Det jag tycker är viktigast är...


... att utgå från sig själv och fota på det sättet man själv tycker om och trivs med. Då skapar man sin egna stil och blir mer intressant. Inte lyssna på vad andra fotografer och konstnärer säger om att du ska ha si och så ljus, eller att du ska komponera bilden på ett visst sätt. Att tänka på vad andra ska tycka och tänka om bilderna och vad som är rätt eller fel gör att du blir begränsad.

Har du till exempel sett en landskapsbild som du tycker jättemycket om och du sedan själv besöker den platsen där den bilden fotades, så kommer du med stor sannolikhet att försöka hitta den plats där fotografen stod när han/hon fotade den bilden du gillar och säkert ta en bild på exakt samma plats. Varför egentligen? När du har möjligheten att hitta en annan vinkel, så är det ändå bilden som den andra fotografen har fotat som du har i ditt huvud. Du kan ju fota från flera olika håll och vinklar, är det inte intressant att veta ur vilken vinkel du fångar motivet ifrån? Presenterar det inte dig bättre som fotograf? Samtidigt som du fångar något eget. När man har fotat en del bilder så kan man se det där i sina egna bilder - Sin egna stil. Hur man gillar att göra, hur man gillar att vinkla kameran, hur man gillar att fånga ljuset. Var stolt över det!

Stirrar du dig blind på andras bilder så jämför du dig för mycket och du blir låst. Man kan inte vara lika kreativ när det finns en massa bilder/fotoregler som håller en fångad. Var inte fångad!! Fota precis som du vill så ska du se att du utvecklas åt det håll som är rätt för dig. För det finns inget rätt eller fel när det kommer till foto. Tycker du att det finns fotoregler som man bör följa så har du ett lås inom dig. Lås upp det låset och släpp lös kreativiteten! Det är en frihet - och det mina vänner kan skapa konst!







Använd dig av saker i din närhet


Gå lös. Ta det du har omkring dig. Kommer en söt och fotogenisk katt in i rummet du fotar i så bär upp sötisen och låt han bli med i bilden. (Hihi, bilden ovan). Varför inte liksom? Blir det helgalet, då blir det det, det är inget du vet innan du har provat. Men provar du inte så säger du nej till möjligheten att kanske få en fantastisk bild.
När du tar in nya föremål i en bild så börjar du genast tänka på den nya saken och tänker på saker runtomkring det och då kan du komma på fler idéer. Fick en idé precis nu när jag skrev den senaste meningen - Att ha fjädrar i hela håret och bära katten som får bita tag i dem och leka. Eller, det kanske hade blivit coolt om jag var en fågel som höll katten fångad, istället som det vanliga att katten fångar fågeln. Omvända roller. Nu fick jag en ny fotoidé haha! Ser ni? Man måste börja någonstans för att få fler idéer.



Exempel på hur några av mina bilder kommit till...

Bildexempel 1, Bildexempel 2, Bildexempel 3, Bildexempel 4, Bildexempel 5, Bildexempel 6
Som ni säkert har märkt så har jag haft fjädrar i många av mina bilder på olika vis. Det är för att jag har fjädrar som dekoration i mitt rum. Över sängen har jag fjädrar som hänger (som en vimpel), på väggen har jag tejpat fast några och så har jag en glasburk med resten av fjädrarna. En lätt tillgänglig sak och något som jag tycker om - Vips så åker de med i bilderna, även om det kanske inte var planerat från början!

Bildexempel
"Oj, där låg min svarta marmor skjorta på golvet. Eller vänta, det hade varit fint att fota bilder i denna. Hm. Hur ska jag ha håret då? Det är fett och otvättat, så då tar jag och häller vatten på det så ser det inte länge fett ut. Sminket då? Öser på med det vanliga fast ändå mer och mörkare!"

Bildexempel
Sätter på mig en ny tunn jacka med huva i gummiliknande material och tänker att jag vill fota i denna. Men har inget smink på mig och jag orkar inte fixa det, så jag går till min låda med solbrillor och letar. Jag får syn på ett par med vita ränder och tänker "Perfekt, dessa matchar ju med den vita randen på jackan." Tar på mig dem och fotar några bilder och tycker att det blir jättehäftigt med materialet/texturen i jackan och väljer att ta på mig min "håriga" kofta för att få ytterligare en textur och ett annat material med i bilden.







Ta med det DU tycker om


Som jag till exempel jag älskar fjädrar på många sätt. Älskar mäktiga berg, så det blir lätt att de fastnar på bild på många olika vis. Älskar vattnets känsla och form och man kan göra mycket kul med det. Se ett exempel här. Sedan gillar jag att experimentera med smink, även om jag inte kan så mycket om det så gör jag på mitt sätt för att få fram det resultat jag vill ha. Vi får inte glömma att jag gillar kläder och har samlat på mig en del efter alla år. Mycket roligt att använda till photoshoots, men även till vardags. Kan inget om mode utan tar på mig det jag gillar och trivs i och försöker matcha ihop det så det blir en helhet som känns bra för mig! För det är ju ändå jag och min personlighet som jag presenterar.

Förr kunde jag tänka jättemycket på saker såsom "Nej, jag kan inte ha på mig de där klädesplaggen tillsammans, vad ska då de som kan mode tycka och säga" eller "Om jag lägger upp en bild där jag har centrerat motivet så kommer fotograferna på forumet säga att jag måste följa gyllene snittet, annars är det inte en bra bild". Sådana tankar har jag kastat bort och det är sååå skönt. Jag fotar för min egen skull och jag känner mig så fri.

Och det är det jag vill dela med mig av i detta inlägg. Ta bort alla begränsningar och var lekfull och kreativ :) Det är DU som är skaparen och låt ingen annan begränsa dig!
Fototips - Lina Flodins - fotograf - linafoto
68
Malin

Så bra skrivet lina!! Tumme upp!

Lizzan

Riktigt bra och inspirerande inlägg! Viktigt att inte glömma att jag fotograferar för min skull inte för att andra fotografer ska gilla min bilder.... Tack för inspirationen!

Maria

Så himla bra inlägg. Håller verkligen med, lär dig alla regler för att sedan bryta dem :D

Terese

Väldigt fina bilder!

becca

Fantastiskt bra inlägg Lina!

Sara

Himla bra skrivet Lina! :D Du är en sån bra lärare! :)

Ebba Lillieström

Tack för kanon tips! Älskar din blogg Lina, blir alltid lika inspirerad och glad. Tack för alla underbar inlägg!

Ida - foto & häst

så himla bra inlägg Lina!! Du är så himla duktig och tar fantastiska bilder :D

Oslofru

Shit så coola bilder! Älskar den första, urhäftig :D

MADDISENJ.SE

Vilka fina bilder och bra tips!

Lina

Så himla bra skrivet!

AsaHan

Helt underbart skrivet, TACK!

Jenniey Love

Otroligt häftiga bilder. Du är verkligen duktig. kramiz<3

Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Jättebra inlägg! :))

Josephine Einarsson

Sjukt bra tips! Tack för inspirationen! :)

Nikolinas

Vilket bra och inspirerande inlägg!

Emmelie

Vilket inspirerande inlägg! :)

milina.blogg.se

vilket bra inlägg och WOW vilka bilder!

Hanna Karlsson

Bra inlägg! :-D

Thea

En solklar anledning till att du är så bra på att fota! Himla bra inlägg!

Anonym

Superbra inlägg verkligen! Känner igen mig jättemycket i det du skriver, speciellt när jag fotar självporträtt. Det blir som det blir helt enkelt! Älskar friheten man har när man håller på med fotografi, helt underbart <3

Marie Krüger

Känner igen mig i det där sista, att du kör YOLO över dom s.k fotoreglerna som finns! Det går inte att vara nyskapande och egen om man följer "reglerna" heltiden ;)
Du är riktigt duktig och din kreativitet är en inspiration!

Hanna

Grymt bra tips! Fastnade verkligen för det att man ska använda saker i sin närhet. Måste testas!! Jätteroligt att läsa tips-inlägg dessutom. Tack!

Frida

Fräna bilder!

Tovvsan

Riktigt bra inlägg!

Fanny Hägglund

super bra skrivet!

tommy

fina bilder =)

Paulina Suonvieri

Så sjukt bra! Tack! :D

//hundredkitchenstories.blogg.se

Angie Lakna

underbart inlägg

alina

Fina bilder!

rememberthiis.blogg.se

Så himla bra tips! Bra skrivet

Adonna

Tack för tipsen..I need it..

Sajra ellis

Väldigt fina bilder!

envanligdag.blo.gg

Vilka bra tips!!
du är ju så bra på att ta bilder!!❤

♀ THE REVOLT ♀

Vilket bra inlägg!^^ Och mycket fina bilder!

Amanda Niclasson

Sjukt häftiga bilder!!

Annster

Fina bilder och bra skrivet :)

Cecilia Johansson

Härliga bilder. ;) Jag fotar en del av det som händer i min vardag.

melinda

vilken stark bild tummen upp

Emma Elisabedt

SJUKT bra på att fota är du! Kan du inte lägga upp ett inlägg hur du redigerar dina bilder osv, bara lite basic och vilket program du använder? :)

Elina

Tack för tips och inspiration, du äger! Kram :)

Raghda Harahsheh

sjukt bra tips! Spontanitet är vägen till framgång. :)

Emma

Riktigt bra inlägg med superbra tips! :)

Angelnrone

Tjingeling!
Jättefina bilder och den med katten hade jag ramat in vilken fin tavla på det mysigaste stället! Det finns mycket känslor i just den! Jag fotograferar en hel med och tänker precis som du! Jag fotograferar det jag tycker är vackert det är då man får magiska bilder med känslor i. Tack för att vi fick ta del av dina alster...

Trevlig helg Angelnrone ♥

josefine

checka in min blogg!!

Alina

Fina bilder!

Angelica Bengtsson Fotografi

Riktigt grymt inlägg!!

Josäfin Andersson

magiska bilder!

Mary

Bra tips!! :)

Josefine Anerland

Fantastiska bilder!

Mikaela

Jättebra inlägg! Och makalösa bilder!

Katta

Grymt snygga bilder!

Emelia

Jättebra skrivet! Kolla gärna in min och min kompis blogg! Vi skriver om vår vardag, tips och massa annat! vilmamela.blogg.se

Knaperbloggen

bra tips!

Fannie

Så fina bilder!! :)

Linda <3

Grymt bra skrivet! Du har helt rätt, ska man hålla på och tänka på vad andra tycker så kommer man bli otroligt begränsad. Man fotar ju inte för någon annans skull, utan för att man tycker att det är kul för egen del. Kände samma för ett tag sedan när man tittar på andra bilder etc. Men det går ju inte tillslut! Däremot så kan man ju hämta insperation lätt från andra =)

Gillar dina bilder och ditt driv! Kram på dog <3

Charlotte

Vilket fantastiskt inlägg! :)

Life of Johanna

Så fina bilder

Maja

Guud så fina bilder! Bra tips också! Ska verkligen pröva dem!

Jasmine

Dina bilder är fantastiska! Du är en förebild.
Kram

Paulina

Riktigt snygga bilder och bra skrivet! :)

KassandraPalma

riktigt grymma bilder!

saga

sjukt bra tips! Älskar din blogg! :D

G I N A ~

Grymt bra inlägg :D

Carolina Thoor

Intressant inlägg och väldigt fina bilder! :D

Fröken Grön

Bra skrivet! :)

Madelene Englund

Riktigt bra inlägg:D

Maria

Jättebra inlägg! :D Det höjde verkligen självförtroendet ett snäpp. Folk kan vara ganska hårda i sina bedömningar när man inte följer alla regler. Jag tycker det viktiga är helhetskänslan man får av bilden, inte småsaker som anses vara "fel" här och var!