Ni frågade, jag gav er svar - Del 1



Vart får du inspiration ifrån? Alltså till din blogg men även till det du ritar/målar
Det kommer från alla möjliga håll. Ju mer jag är öppen och ”vaken” desto mer inspiration kan jag ta emot. Här kan du läsa lite om hur jag får inspiration och hur jag tänker när jag ska fota: http://linafoto.se/2015/january/fototips-for-att-fa-battre-bilder.html


Har du någon gång tvivlat på dig själv inom fotograferingen? Känt att "shit, klarar jag detta?" och vad är din drivkraft?
Oh ja, det har jag! Fast jag säger till mig själv att det kommer gå galant och börjar le så känns allt bra, för jag vet att det kommer att gå bra. Skulle jag gå och tänka att jag inte klarar det så kommer det ju inte heller att gå bra. Min drivkraft är att jag vet att jag kommer att bli bättre och utvecklas, även om jag precis har kommit hem från en fotografering med bilder som jag inte alls är nöjd med.


Hur får du den drivkraft och självförtroende som krävs för att känna sig nöjd med sina bilder?
Jag tänker bara på hur bättre jag blir ju mer jag fotar och ju mer jag lär mig. Det är min drivkraft! Väldigt ofta händer det att jag inte är supernöjd med bilder jag fotat som jag sedan publicerar på bloggen, men jag tänker som sagt på att jag blir bättre. Beviset på att jag har utvecklats finns i blogg-arkivet. Kika inte där, haha!


Hur många objektiv har du? :D
Jag har fem stycken som ligger i kameraväskan. 24mm, 50mm, 85mm, 70-200mm och 8mm. De tre förstnämnda använder jag i stort sett bara nuförtiden.


Favorit objektiv?
Alla mina fasta - 24mm f/2.8, 50mm f/1.4 och 85mm f/1.8 :) Svårt att välja för jag använder dem i lite olika sammanhang. De är små och enkla att ta med sig och fungerar utmärkt!


Det bästa fasta objektivet för vardagsfoto, porträtt respektive rese? :)
Då måste jag säga 50mm. Det passar inom många områden. Men ska jag ha ett objektiv till bara porträttfotograferingar så måste jag säga 85mm. Ett objektiv bara till vardag skulle jag nog välja ett 24mm eller 35mm.








Hur lång är du?
Jag är 163cm kort…


Hur många gånger fotograferar du i veckan?
I nuläget ingenting när det gäller fotojobb. Svårt att säga, men jag har aldrig fotat såhär sällan det senaste året om jag jämför med tidigare år. Förr var det varje dag - Verkligen varje dag! I dagsläget kanske det blir var tredje dag eller ännu mer sällan.


Var har du köpt drömfångaren?
Den är köpt på en marknad i Filipstad.


Några tips när man ska utomlands? Vad ska man tänka på angående kameran? Vilka objektiv är bäst att ha med?
Jag har alltid min kameraväska som handbagage. Där i har jag plats med alla mina objektiv som jag använder. 24mm, 50mm och 85mm är väldigt små och väger inte så mycket, så jag kan lätt få med dator och lite annat. Så jag kör på kameraväskan som handbagage så är utrustningen säkert packad och finns med mig hela tiden.


Om man har ett kitobjektiv, ett fast 50mm och ett fast 85mm, vilket skulle du då rekommendera som nästa objektiv av vidvinkel, macro eller fast 35mm f/1.8? :)
Det beror lite på vad du känner att du saknar. Fotar du mycket landskap så tycker jag du borde satsa på ett objektiv med mer vidvinkel. Vill du fota macro och finner det intressant så är ju ett makroobjektiv ett bra köp. Det är lite svårt för mig att säga vad du ska ha för objektiv. Känn efter när du är ute nästa gång - Vilken brännvidd saknar du? :)


Jag funderar på att köpa ett teleobjektiv, är ute efter ett skarpt med stor bländartal och till ett bra pris (under 5000 helst) till min Canon 7D. Har du några tips? Gluggen skall självklart användas till djurfotografering :)
Det är lite svårt att hitta ett skarpt teleobjektiv med stor bländare för under 5000 kr, om du inte har tur och hittar ett begagnat. Antar att det är bländare 2.8 du är ute efter och då kan jag tipsa dig om det mest prisvärda objektivet nu som heter Tamron AF SP 70-200/2,8 Di IF Macro för 5990 kr. Det är utförsäljning av det just nu eftersom det har kommit en ny version av objektivet som är dyrare.


Har du tips på ett bra macro objektiv till en Canon 70D?
Har hört mycket bra om Tamron 90mm f/2.8 genom alla år. Så det tycker jag du ska kika på och googla på bilder som är fotade med det :)


Har du alltid velat bli fotograf?
Nej. Har velat bli veterinär när jag var mindre. Har också velat bli arkitekt (seriöst har funderingar på det fortfarande och jag vill rita mitt egna framtida hus). Jag har alltid gillat att skapa saker med händerna och vara kreativ.








Vad tänker du på när du redigerar? Vad framhäver du mest/ vad är bra att tänka på att framhäva i olika bilder? Till exempel porträtt, landskapsbilder, etc :D
Jag tänker på vad jag vill framhäva och ha i fokus, så jag vet hur jag ska lägga upp och göra min redigering för att få till det önskade resultatet. Mörka ned / ljusa upp i vissa områden. Öka/förminska färgen i vissa områden. Öka/förminska kontrast i vissa områden. Allt för att få fokus och ge bilden en fin och härlig helhet.


I vilket program redigerar du och hur mycket kostar det?
Jag redigerar i Adobe Photoshop CS5 på min stationära PC. Och på min MacBook har jag Lightroom 4 som jag fick med när jag köpte min lilla kamera. Och Lightroom fungerar riktigt bra och är smidigt att jobba i.


Varifrån kan man ladda ner Photoshop CS6? :)
Adobe.com


Kan man gå en fotokurs hos dig? Vore jättekul! Jag hade bokat upp mig direkt i så fall :)
Tyvärr håller jag inga fotokurser. Inte för tillfället i alla fall. Men det är något jag skulle vilja göra i framtiden :)


Sen undrar jag om om tycker det är värt att byta Canon 700D mot en fullformatare, 6D eller 5D mark III? Eller är det bättre att satsa på bättre objektiv? Jag kör på 700D och oftast 50mm 1,8 idag men funderar på antingen ny kamera eller uppdatera objektivsamlingen lite.
Det är värt om du känner att du är begränsad med din 700D. Men jag känner ändå att du borde satsa på objektiv i ditt fall för du har ändå en såpass ny och bra kamera. Hade du haft en Canon EOS 400D och haft den i fem år så hade det varit skillnad och mer värt att byta upp dig. Dagens kameror i nybörjarserien, med andra ord din 700D, är riktigt bra.


Vad skulle du säga vara det coolaste fotojobbet du gjort?
Det coolaste fotojobbet..hm. Den var svår. Vet inte om jag haft ett coolt fotojobb faktiskt, haha. Däremot har jag haft egna coola photoshoots, men inget som har varit jobb, tyvärr.


Vad vill du säga till oss mindre människor här i världens som gärna vill starta eget - det känns sjukt svårt att få iordning på allt, men samtidigt spännande och lärorikt!
Det är svårt i början, men det kan hjälpa om du går någon kurs om företagande eller företagsekonomi. Finns det ett brinnande intresse och glädje i det du gör så kommer du att klara av det galant. Väldigt lärorikt är det!


Vilken utrustning tycker du behövs för en photoshoot inomhus?
En kamera såklart, ett 50mm objektiv eller 85mm beroende på hur stort rummet är. Och en extern blixt som du kan vinkla hur du vill. Det är det enda jag har när jag fotar porträtt inomhus och det funkar hur bra som helst.


Har du något knep/ tips vid minskad fotoinspiration?

Att lyssna på musik som gör dig glad och peppad, samt gå en promenad. Funkar för mig!


Vad är dina framtidsplaner?

Mina planer för framtiden är att leva ett liv där jag får vara lycklig och fri.
Frågestund - linafoto
7
Jessica

Jag har tänkt på att spara ihop till ett 24mm, nu har du gjort mig säker på att det är det jag vill ha! Inlägget var väldigt kul att läsa, så jag tycker du ska göra flera sånna här inlägg :)

Svar: Ja jag älskar det objektivet verkligen :) Vad roligt att du tycker det, tack!
linafoto

Lina - my art & my life

Så bra frågor och svar, kul att läsa :)

Svar: Vad roligt, tack :D
linafoto

Marie

Då vill jag ju ta en titt i arkivet även om jag inte får! ;)
Under de åren jag har följt dig så har du utvecklats enormt mycket :) Roligt att se hur mycket du utvecklats sedan starten :)

Svar: Det är så pinsamt att ha arkivet där, men samtidigt jättekul att kika tillbaka på ibland :)
linafoto

Sofia

Åh vad fina och bra svar ju!!

Svar: Tack :')
linafoto

Malin

Hej Lina! Jag ska köpa en ny kamera om några veckor, har du några tips? Jag kommer mest att fota porträtt och bara bilder under vardagen, och behöver en som släpper in mycket ljus med ändå tar skarpa bilder. Helst inte över 10.000kr. Har du något tips på en bra? Skulle bli såå tacksam! ♥

Alicia

Hej! Jag köpte en Canon 700D för intr så länge sen, vissa funktioner är väldigt lätta att förstår då jag hade en 450D innan, men andra är svårare som att hålla fokus på ett visst föremål när jag filmar osv. Vet du vart man kan lära sig mer om kamerans funktioner och hur man använder dem? Och även vart man kan lära sig om brännvidd, vitbalans, exponering osv? Hur lärde du dig?

Svar: Hej Alicia! Läs igenom kamerans manual. Den var jag fast i i tre månader efter att jag hade köpt min 400D. Bara läste och nötande för jag ville lära mig kameran. På google kan du hitta en massa om brännvidd osv. Jag googlade mina frågor och lärde mig på så vis :)
linafoto

Johanna

Nice!