Snabba fototips: Skärpedjup vid porträtt




Situation: Använder du kort skärpedjup, men får inte önskad suddig bakgrund?


Lösning: Placera modellen längre bort från bakgrunden för att få bakgrunden suddigare.



Tips från fotamedoss.se's fototräff i Göteborg

Model Felicia Olsson
Equipment Canon EOS 5d Mark III + Canon EF 85mm f/1.8
Felicia Olsson - Fototräff - Fototräff 2014 - Fototräff i Göteborg - Göteborg - Karlstad - Portrait - Porträtt - Porträttfotograf
14
Frida - FotograFia

Väldigt bra tips och fantastiska bilder, älskar det gråa i den :)

fanny darling

åh vad vacker hon är! tycker också, precis som "fotograFia" mycket om det gråa, silvriga, vita. har angående bländare hört att det egentligen inte är så stor skillnad mellan 1.8 och 1.4, men att 1.4 är mycket dyrare.

Svar: Nej det är inte jättestor skillnad. 1.4 har lite "lenare" bakgrundsoskärpa. Det jag menar är att det räcker att ha 1.8 för att få ett riktigt bra och prisvärt objektiv :)
linafoto

Felicia - Drömmen Om Att Bli Fotograf

Nu är några bilder från fototräffen uppe på bloggen, kika gärna in och kolla. Och tack ännu en gång!! =)

Jarina

Så bra tips! :)

Joakim

Vill man vara besserwisser kan man alltid påtala att bländartalet inte ensamt styr över skärpedjupet utan brännvidden spelar in också. Men jag nöjer mig med att säga att mellan 50mm f/1.4 och 85mm f/1.8 skulle jag välja den senare av de två, om man nu måste välja alls d.v.s.! :)

Svar: Ja, det finns en hel del man kan skriva om skärpedjup och bländare. Jag föredrar också 85mm mer än 50mm till just porträtt. Men 50mm mer till "vardags".
linafoto

Matilda Wik - fotograf i Norrköping

85mm f/1,8 - my favourite!! :)

Svar: Det är underbart!! Vore häftigt att få testa den med bländare 1.2 också.
linafoto

Annster

Vilken skillnad :)

Isabella - Szalai Fotografi

Jag brukar faktiskt använda mig av mitt tele när jag fotar porträtt, om jag har lite plats att röra mig på, annars får mitt 40 mm duga hehe! ^^

♫♪ sandra

bra tips!

Lina

Ett riktigt användbart tips! :-)

S

Bra tips! blir lika häpnad varje gång ja går in på din blogg av din otroliga passion för fotografering!! creds till dej!

Sanna Andersson

älskar sånna småtips =) gärna mer sånt !!

Sarah

Bra tips :D

Tina

Himla bra blogg med massvis av bra tips, tack!