Mitt fotointresse



Jag har fått många frågor om hur mitt fotointresse började och en del kanske tycker det är roligt att läsa, så nu tänkte jag skriva ett inlägg om det. Det blev ganska lång text, men hoppas ni vill och orkar läsa :)

När jag var liten filmade mina föräldrar mig väldigt mycket. När vi var på resor, när jag lekte hemma på gården, när jag cyklade eller åkte inlines. Och väldigt ofta i all den film som spelats in på mig har jag sagt "Jag vill filma. Jag vill filma, pappa". På äkta dalmål dessutom, haha! När jag fick filma blev det mest på backen och i luften. Samma blev det när jag skulle ta kort. Vet att jag har en bild som jag fotade på mamma och pappa där deras huvuden inte kom med i bild. Väldigt duktigt gjort av mig..!

Åren gick. Vi flyttade från en liten by i Dalarna till Karlstad när jag var åtta år. Lämnade alla mina kompisar och släkt och fick påbörja ett nytt liv med nya kompisar. Träffade några personer som jag fick som kompisar. En av dem var Moa. Som jag även umgås med idag och tillhör en av mina bästa vänner. Vi gick i paralellklass och vi var de två snabbaste tjejerna i vår årskurs, så det var därför vi träffades. Vi gick friidrott tillsammans och började umgås väldigt mycket.

När jag var 11-12 år visade Moa mig en sida på Internet. Stallet.se heter den och många känner säkert till den. Det är en sida där man kan ha hästar och djur vars presentation man kan göra snygg samt lägga in en bild på djuret. Alla hade så fina bilder på deras hästar och djur så jag ville också fota egna. För ett djur utan bild ville ingen ha. Då önskade jag mig en kamera i julklapp.

På julafton 2005 fick jag mig min första egna kamera. En Kodak EasyShare C300 - en kompaktkamera på 3,2 megapixlar. Jag var överlycklig över att ha en egen kamera i handen. Fotade väldigt mycket på blommor, men även på hästar och djur vilket var det största skälet till att jag ville ha en kamera. Fotade väldigt mycket med den och kände att jag ville ha en bättre kamera.

På julafton 2006 fick jag en ny kamera. En Kodak EasyShare C533 - en kompaktkamera på 5 megapixlar. Den var så mycket bättre än den jag hade haft tidigare och jag utvecklades väldigt mycket med den. Efter någon månad såg jag att många på stallet.se hade visningsbild på dem tillsammans med en stor svart kamera. Fick reda på att de kallades för systemkameror. Satt och gapade och såg att folk i min ålder hade sådana kameror. Trodde bara fotografer på tidningar hade sådana, för de såg så avancerade och dyra ut. Jag började titta runt på systemkameror och hittade några. Visste inte riktigt vilken jag skulle köpa. Men jag sparade ett tag. Fick spara hela året och jag längtade riktigt mycket till att själv få hålla i min egna systemkamera.

Den 18 november 2007 köpte jag min första systemkamera. En Canon EOS 400D. En kamera på 10 megapixlar vilket jag tyckte var sjukt coolt. Bra bilder blev det också. I flera kvällar satt jag och läste manualen till kameran för att lära mig så mycket som möjligt om kameran. Fotade väldigt mycket natur, blommor men även djur såsom hästar och katter. Under denna perioden fotade jag bara på skoj och för att få lite bilder till stallet.se, men när jag hade haft systemkameran i ett halvår hände något. Jag blev riktigt fast i fotograferandet och drömde om att bli fotograf.

Två år senare startade jag mitt egna företag som fotograf som jag har haft i snart ett år. Jag är riktigt glad att vi flyttade till Karlstad samt att jag träffade Moa, för annars hade jag nog inte fotat och drivit den här bloggen. Så tack till Moa som visade mig sidan stallet.se. Flytten var så jobbig. Att lämna sin uppväxt i Dalarna och börja på något nytt som åttaåring var inte lätt. Flera år efter flytten har jag alltid längtat tillbaka dit och inte alls tyckt om att vi flyttade till Karlstad. Det är på senare tid som jag inser vad Karlstad och människorna här har hjälpt mig att få göra det jag tycker så mycket om.

Undrar vad jag hade gjort idag om jag hade bott kvar i Dalarna...
49
FRIDA

känner verkligen igen mig! Speciellt filmandet och stallet.se (:

Cizzi

Så, du är också från Dalarna!? Mycket bra kommer därifrån ;)

Linda

Härligt att läsa om :)

Karin

Läste hela! :D Ville också allting ta bilden istället för att vara med på den när jag var liten. Och, vems hand+kamera är det på bilden? Kan ju inte vara du eftersom att det är en nikon ..

Linafoto

**



Svar till Karin: Det är Moas hand och kamera :)



**

Anna

kul att läsa! :)

Ida

jag vet vad du hade gjort om du bott kvar. Du hade dansat till A-teens varje dag med din kusin!! <3

Alexandra

Vart i Dalarna bodde du ? :) Hela min släkt är nämligen från Dalarna och är där väldigt mycket... Kram :)

Sofia

Oh, fick också mitt foto-intresse från stallet.se. (L) Är du fortfarande inne på stallet.se? <:

Tilda

nice att så mke kunde hända , <3

Sofia

Var i Dalarna bodde du? :)

Esmeralda

Har du kvar några av dom bilder du tog när du fått din första kamera? Skulle vara jättekul att se dom i sånna fall! :D

Sofia

svar: Jo, det verkar faktiskt så. x) Känner rätt många andra som fått sitt foto intresse därifrån.

Okej, kan kolla in ditt stall. Själv har jag ett vid namn Traditionellt! <3

Åsa

Fint skrivet Lina! Världen är stor och det finns mycket att upptäcka för den som vågar lämna det välkända. Man blir alltid av med en del av sig själv när man flyttar och provar något nytt, men man vinner också alltid något och man lär känna sig själv bättre. Man har inget att förlora på att satsa framåt och större. Vägen tillbaka är alltid öppen, men det är sällan man väljer att ta den...

POOS - Ogarp foto

Vart i Dalarna om man får fråga? Jag är också från Dalarna men flyttade till Skåne 2009.

Bodde också i en nyhåla på landet. Big love :D

cammie

=)

Camilla

fin blogg! :)

seperti

Så fin historia =)

emmah

Hej Lina!

Jagbor själv i en liten stad och blev lite nyfiken var ifrån du kom? :-)

Moa

Fotade också med kompaktkamera men alla andra hade fått fina nya systemkameror så jag sparade ett helt halvår och gick nästan aldrig på stan bara för att kunna köpa en egen systemkamera och ett halvår senare var en Canon EOS 450D min:) Läste hela inlägget! Jätte roligt;)

Jessi

Sjukt fin blogg! :D

filippa :)

jätte fin blogg! med super fina bilder! följa varandra på bloglovin? :) kram!

elina

Skulle vara kul om du kunde berätta om hur du startade företaget, för jag antar att du inte kunde starta det själv då du inte var myndig då :)

Olivia

Så kul att läsa om! Tur att Moa visade dig stallet.se för annars hade du nog inte haft SVERIGES BÄSTA BLOGG! :D

Lisa Narveby *w*

Vad fint du fotar! :D

Nova

haha, har en Canon EOS 400D

:D

Maja J (photobytekla)

Heej :D Jag tycker det skulle vara roligt om vi fick se lite av presenterna du fick när du fyllde år! Grattis i efterskott förresten ;) <3

lajso! <3

du hade rätt lina, jag gillar att läsa! haha! hur många megapixlar har du på din 7d?

Moa

Haha! Mitt fotointresse startade också med stallet.se! xD

Julia Nilsson [Fotograf i Skellefteå]

Spännande berättelse! :)

JL

Var i dalarna bodde du ? :)

kram

Julia

Hejhej Lina jag har en fråga till dig :)



Jag har en nikon d3100 och ska köpa ett objektiv antingen 50 mm eller 35 mm vilket skulle du rekommendera om man vill ta porträttbilder? :) sen en sak till är denna blixt bra? och vilken softbox passar? :)



http://www.24.se/universal-kamerablixt-yn462-for-canon--nikon--pentax--olympus--p-12988-c-1083.aspx

Matilda Danielsson

Undrar samma sak om mig, vad jag hade gjort idag om jag bodde kvar i Kalmar jag flyttade ifrån när jag var 7... :/

Alexandra

SV: Aha :D Har släkt i vansbro och malung :D

Jonna Peltokangas

Haha, tänk vad små saker kan ändra på så mycket :D

Felicia (foto & vardag) ♥

Haha åh stallet.se..! det var där intresset började för mig med :)



kram!

Elina

Har du bott i Dalarna? :P de hade jag ingen aning om, jag bor där och vill inte flytta här ifrån ;P

isa

Lina, du har väl inte missat att du fyllt 18 ! :D du som är så stolt, kan ju inte stå 17 på headern då :D

Matilda Sigemo - Fotografi & Vardag!

Läste hela och inte visste jag att du bott i Dalarna. Trodde att din syster flyttat dit senare :)

bruneta

Haha, mitt fotointresse började och fortsatte på typ samma sätt som ditt. <:



Ville ha en kamera och få fina bilder till stallet.se, fick en, märkte att det fanns systemkameror och blev också förvånad att några i min ålder hade en, och efter ett år köpte jag min käre Nikon.

Saga!

Jag flyttade också när jag va 8. Det va jobbigt jag är ju bara 12 nu men det har ju ändå gått en stund...

KLARA -

Känner verkligen igen mig när man såg att folk i ens egen ålder hade sånna stora svarta saker(kameror)! Jag trodde också bara det var folk som fotade för tidningen som hade sånna. Trodde aldrig jag själv skulle äga en.. ;)♥

victoria

jätte roligt att läsa! (:

Alice

Fick också mitt stora fotointresse från Stallet.se! :)

Vad heter/hette du? c:

Bingo

Nu har vi väntat i fyra dagar på att du skall tala om vilken liten ord i Dalarna du kommer från...kan det vara så svårt att kläcka ur sig?

Nea

Det var intressant att läsa, fick också mitt fotointresse från stallet.se när jag var medlem där, haha! :D

Jennie

Jag kommer också från dalarna, fast vi flyttade därifrån när jag var åtta upp till östersund, en tuff tid. Haha, jag hade också stallet.se, fotade egna bilder och sådant, det var riktigt kul :) Vad kul att allt gått så bra för dig, verkligen en förebild för åtminstone mig som också vill komma så långt och nå mina mål! Det skulle vara så kul att visa världen mina foton, vad jag kan och hur mycket jag älskar det (:

Elin

Super intressant att läsa hur andras fotointresse startade !

Mitt startade också genom stallet.se. :)

Fick min system kamera förra året i augusti. ^^

Drömmer om att bli fotograf efter skolan.

Jessica

Underbar och inspirerande livsberättelse. Fortsatt lycka till med ditt stora intresse. Du kommer gå långt!