Tips på vad du kan fota

Får ofta frågor där folk frågar vad man kan fota när man är sjuk, har tråkigt eller bara har tappat inspirationen. Så här har jag lite tips att ge er! Du kan ju fota vad som helst egentligen. Håll ögonen öppna och leta efter spännande motiv!


1. Du kan fota någon blomma från lite olika vinklar.



2. Du kan fota vattendroppar.



3. Du kan gå runt i någon miljö och fota ner på dina fötter/skor. Då tränar du samtidigt på att hitta motiv!



4. Du kan dokumentera din dag i skolan / på jobbet.



5. Ett foto i timmen. Det klassiska! Du fotar en bild varje timme i en hel dag, sedan lägger du upp på din blogg och skriver tiden du tog bilden och vad den föreställer / vad du gör. Rolig sammanfattning av din dag!



6. Du kan fota din vackra stad!



7. Ha en grym fotosession! Fråga någon kompis om hon/han kan ställa upp som modell. Goooo! :D


Vad väntar du på? :D
Spring och hämta kameran och fotaaa!


Kommer lägga in fler tips i det här inlägget framöver.
83
S |Fotoblogg|

Tack för dom tipsen :)

minna

Kan du lägga upp bilder och förklara eller göra en videoblogg om hur man tar bra vatten bilder? :) du är jätte duktig fotograf! :)

tine

Jätte bra ju! Super bra att veta när man inte har nå inspiration alls ;D tack så mycket!! :)

TIDSTJUVEN

Det här var en väldigt bra sammanfattning, Lina! :)

Clara

bra förslag

Anonym

tack för tipsen, dem ska jag verkligen tänka på :)

neao

jättefina bilder! gillar framför allt de i svartvitt och vattnet, dock är det inte alltid så lätt att få en sådan snygg och clean bakgrund när man fotar vatten :)

David

Du är duktig att hitta på idéer!! Men inte jag! ;)

Jag märker en stor skillnad mellan du och Michaela och mig själv... och det är att ni verkar vara nästan kär i eras kameror. Det har jag aldrig varit. Det är kanske därför jag har missat så många bra bilder genom åren. Man måste alltid har sin kamera med sig och försöka se världen som en fotoshoot! Lycka till med din karriär!

David

Du är duktig att hitta på idéer!! Men inte jag! ;)

Jag märker en stor skillnad mellan du och Michaela och mig själv... och det är att ni verkar vara nästan kär i eras kameror. Det har jag aldrig varit. Det är kanske därför jag har missat så många bra bilder genom åren. Man måste alltid har sin kamera med sig och försöka se världen som en fotoshoot! Lycka till med din karriär!

Malin

Vilka bra tips! Fina bilder också :)

Linda

snygga bilder som fan!

Tea

Vädligt bra tips Lina! Tack :D

T O M I K O

Det var bra tips!

Det där ett foto i timmen har jag aldrig gjort, kanske borde testa (:

Frida

Gryma tips! :D

Stina

Tack för tipsen!

Haha har haft just det problemet..

Att jag inte vet ja ska fota men nu vet jag! :D

Hanny

Tack så mycket!

ANTON - målet att bli fotograf

jättebra inlägg! :)

Ninni Karlsson - photography, fashion and weekday

Svar: vad tråkigt! men du har ju som tur var andra bra objektiv också :)

Fotographen

Bra med inspiration! Gärna ännu mer. Det behövs när fotovädret är så här kass och man inte har några bra blixtar... Och folk ogärna går ut så man knappt inte har nån att gatufota! <:-)

Jeanette

En mycket intressant blogg!

ilhana

Supersnygg sammanfattning!

Vill du skicka mig en inbjudan till bloggsvar förresten?

Emma

Har du något tips om vilket Canon objektiv man bör använda när man fotar vatten?? :)

Malin

Härliga bilder, ska tänka på det :D

rebecca

asbra inlägg!

Tiziana

Very beautiful photos!ciao

Anastasia Beckman

BRA TIPS!

karin

borde testa det där med ett foto i timmen, kan va en kul grej o göra en dag.

FM photos ☆☆☆

Efterlängtat inlägg ! :)

Emelie

när kmr vinnaren av det bandet?

pernilla

Hej, härliga bilder, har du något tips på att fota såna vatten bilder du fotat?

Anonym

Grymma tips en regning dag som denna...!!

Linda [FOTO] ♥

Bra tips! :)

Anonym

Super bra tips!

Filippa

Shit vilka bilder!! Äre du som har tagit dom ? :)

Josefine

Vad har du andvänt för objektiv när du fotade den högra vatten bilden? din blogg är super bra!



Kram

elin

Bra tips. Men kan man fota typ kålsyrat vatten när man häller i glaset?

melissa

så sjukt cool blogg!!

go for it girl :)

Photosbydavid - En fotoblogg

När kommer vinnaren av nyckelsbands-tävlingen upp? :)

Gryma tips Lina , men ute är det ingen idé att gå ut för det snöar ju ;D

Maria

Nu blev jag väldigt nyfiken på dina vattenbilder! kan inte du ta och visa hur du gör bilderna? :d

Photosbydavid - En fotoblogg

sv: Nej du passar att i färg, haha :)

Photosbydavid - En fotoblogg

kika gärna på din mail när du har tid :)

Anonym

men du bor ju inte i stockholm?

Linafoto

**



Svar till Anonym: Nej det är bara exempelbilden. Den andra bilden är fotad i Karlstad :)



**

Elin S

Tack Lina för massor av bra tips! :)

ida ♥

bra tips <3

sofiapoulsen

grymt tips det där med en bild i timmen!

Y A S M I N E

Grymma tips! :D :D

caroline

brabrabra inlägg lina! :)

Jenny

Vad smart med en bild i timmen, måste prova!! Blev grymt fotosugen, nu på stört!! Aaahh shit :D

Mia

Bra tips!

Men som flera andra så undrar även jag hur man fotar vattenbilderna?? :)

Malin(o emma)

ja! det är precis ett sånt här inlägg jag har längtat efter,tack! :)

SARAS FOTON & TECKNiNGAR

Vart är inlägget där du hade fast bakgrund? H J Ä L P ! snällla svara! :D

Josäfin :>

Super tips :D

sevendaysaweek

bra tips!! sådant man skall tänka på då inspirationen tryter!!

Anonym

bra tips :D

Johanna

Kul idé med ett foto i timmen. Det ska jag absolut testa någon dag :)



Tänkte också passa på att tipsa om att vi har en liten utlottning i vår blogg, som startar idag. http://myownhome.blogg.se/2011/april/utlottning.html

Trevlig helg!

/Johanna

cca319

I really like these photos! :-)

Jossan

Hur fotar du bilder som tex den där med blommvasen? Asså när du får en vit bakgrund och ett vitt golv eller vad man ska säga? :S =)

Elsa<3

jag ÄLSKAR vampyrbilden<3333

Lina

Tjejen på nummer 4, hur gammal är hon ?

Förvånar mig över att hon är lite lik mig från den vinkeln..

Oliwia

tack för tipsen!

Karolina

Jättefina bilder :)

Anna

galet snygga bilder! :D

Nettan

Åh älskar den sista bilden (vampyrbilden) :D

Josefine

Bra tips! Skulle du inte kunna köra det där ett foto i timmen nån dag? :)

vifotar

hur fotar du vattendroppar ?

Karin

Hej! Jätte fin blogg du har! Jag undrar om du skulle kunna lägga ut något tips om hur man kan fota såna fina bilder på himlen (t.ex. den bilden du har "Fota din vackra stad")

Ha det bra! :)

filippa

jätte bra tips, kan du lägga in fler tips? det har vart samma ett bra tag nu! tack på förhand :)

Steffie - sigridsteffie

Tack så jätte mycket!

BRA INLÄGG!

Vi har också en fotoblogg, kan du inte kolla på den och se vad du tycker?.. :)

Linn

Hej! jätte bra tips!För jag är inte så bra att komma på vad jag ska fota ibland. Kan du kanske förklara hur man fotar vatten droppar? :D Du är jätte duktig tkr jag! man blir verkligen inspererad!!

Nellie ♥

Tack för tipsen! :D

Sarah

ÄLSKADE idén med att fota mina fötter. Genialiskt.

Sana El hadi

Hej!

Jag har en uppgift i skolan att ta en bild i timman under 12 timmar, har du några tips på vad jag kan ta för bilder, vill verkligen imponera på läraren och få ett bra betyg. Snälla hjälp mig!

FIA

håller med föregående, jätte bra inlägg! :D

så fort jag får en kamera (förhoppningsvis i julklapp) så blir det ut o fota! :)

Fotograf.Filippa

Bra inlägg! :D

Olivia

Hur fotar du alla droppbilder, jag lyckas aldrig! hoppas på ett svar, kram :)

Lovisa

Tack för tipsen! Nu vart jag inspirerad

Maja

det är ju två bilder på vattendroppar, den till vänster men massa bubblor, hur fotade du den? :)

EMMMAA

tack så jätte mycket för tipsen! är faktiskt hemma från skolan i dag så det passade toppen! hittade din blogg precis, och jag älskar den redan! :D

Kram

emma

skulle du kunna göra ett inlägg om hur du fotade dom där vatten dropparna?:) skulle vara jätte gulligt, för dom är grymma!

Felicia

Vad du såg annorlunda ut där! Haha :)

Flickan på scen

Haha, jag som många andra, tänkte fråga hur du lyckades fota vattnet? :) Kramar

Svar: Du kan titta på denna hemska video som jag gjorde 2010 - http://youtu.be/B0QgBSqI9iY :)
linafoto

madabouttea.se

Sjukt snygga bilder (som vanligt) och tipsen var ju redigt bra med! Alltid lika kul att få lite tips och inspiration :)