Min utrustning



Canon EOS 7D med batterigrepp BG-E7
Canon EOS 400D med batterigrepp BG-E3 - reservkamera

Inget planerat...

Samyang MF 8mm f/3.8
Tamron 28-75mm f/2.8
Canon EF 50mm f/1.4
Canon EF 85mm f/1.8
Canon EF 70-200mm f/4L USM

Har tidigare haft Canon EF 50mm f/1.8 (gått sönder)





Senast uppdaterat: 25 augusti

Canon Speedlite 430EX II
Fjärrutlösare, Canon RC-1
80cm reflexskärm 5i1
56cm reflexskärm 5i1
Ca 70 GB minne
Kameraväska, Lowepro ryggsäck
Stativ, Manfrotto 718B
Blixtstativ
Transparent paraply
Några filter
Putsdukar
68
Olivia Ljungberg

Åh, är suupersugen på 70-200 f/4 L USM! ska spara sönder till det. (trots att jag hellre hade haft med bildstabilisator, men man får ju nöja sig liksom! hehe)

T O M I K O

Vartifrån är dina reflexskärmar? (:

Linafoto

**



Svar till T O M I K O: Från http://www.tvspelsweb.se/ :)



**

[email protected]

Men varför gjorde du dig av med 50 mm:aren? :o

Ninni Karlsson - photography, fashion and weekday

Varför har du inte 50mm längre?

Tilda - Smilinggirls!

Har inte du någon fjärrutlösare? :)

sara [fotoblogg]

Har tänkt på att köpa ett Tamron 28-75mm f/2.8, ett sånt du har! :) Skulle du vilja berätta lite mer om det i ett inlägg eller bara som svar? Typ lista för och nackdelar med det! Hade varit awesome :)

tack för en grym blogg lina :)

becca

Nice ! Gillar bilderna på kameran med

~ CHRISTIN - FOTO & VARDAG ~

Wow vilka bilder! Najs! :)



KRamis

Moa

Drömmer om en Canon 7D! Men tills vidare så trivs jag ändå med mig 1000D ;)

Paula

Vad använder man en reflexskärm till?:)

klarapixel

Vad skönt att känna att man inte har några planerade inköp. Fast det är skillnad mellan planerade inköp och önskan.

Vad skulle du önska att du fick då?



Jag hade en Tamron 17-50/2.8 men den gjorde jag mig av med för autofokus lät som en slagborr. Är den tyst på 28-75?



Tack för en underbar blogg. Det är så kul med unga tjejer som lyckas!

Cami

haha ja den där 50mm går lätt sönder :P som tur är min fem månader gamla ännu hel men jag är faktiskt lite rädd att söndra den, verkar ju så skör :D

Emelie

Hej Lina!

Superbra inlägg om kamerautrustningen!

Det är bra feedback till oss läsare. Jag undrar lite mer om ditt objektiv

28-75mm f/2.8 tamron. Normalzoom. Vad tycker du om det? Är det något du använder ofta eller en hyllvärmare? Vilket är ditt favoritobjektiv när det gäller porträtt?

Kan inte du visa lite hur du jobbar "behind the scens"

En video eller något sånt :)

Du har en toppenbra blogg och Du...fortsätt med det du gör. Att skapa fler vackra bilder till världen.



E.

felicia

hej, jag undrar om du skulle kunna skriva om hur man använder en reflex skärm? (: sen skulle jag vilja att du skrev mer om vad man kan ta på om man vill ta när bilder? & vad man ska tänka på när man tar kort på folk. syskon, kompisar ovs.



kram!

MALINSPOT

Har tenkt å kjøpe det kameraet snart! :)

anna

hej jo jag undrar var du har köpt Canon EF 70-200mm f/4L USM?

Sanna

Om du fick välja mellan 50mm och 85 mm f/1.8 vilken skulle du då ta och varför? :)

Patrica

Hej! :)

Jag haller pa och bestammer vilken fjarrutlosare jag ska kopa sa jag bara undrar hur Canon RC-1 funkar, hur langt fran kameran kan man sta? Focuserar den nar man klickar ner knappen halvvags?

Tack pa for hand!

Marina

Hej

Det är första gången som jag besöker din hemsida, blogg. Hr ine hunnit läsa allt ännu.



Du som är företagare och så och arbetar som fotograf. Jag vill komma kontakt med dig. Min egen gästbok fungerar skriva i är bäst att tilägga.



Har frågor till dig.



Önskar dig en riktigt fin Mors Dag samt en fin vecka som kommer.



Vänliga hälsningar från en ny besökare som är fotointresserad.

Vendela

Hej lina! Jag har exakt likadan kamera och batterigrepp till dig, men jag förstår inte hur batterigreppet fungerar!

Jag tog ut det vanliga batteriet ur kameran och satte dit batterigreppet utan några som helst batterier i. Sedan satte jag i 6 st AA batterier men batterierna går ut på 5 sekunder. Behöver jag något annat sorts batteri eller vad är problemet? Kram och tack på förhand!

Anonym

Hej, vart köpte du din Canon eos 7D? :)

Kramar

johanna

Hej! Måste bara fråga. Har en canon eos 7D. (utan kitobjektivet) funderar på att köpa det nu i efterhand, canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS . Vet du hur det är eller har du möjligtvis tips på nått annat liknande objektiv. (runt 3000 r)



Tack på förhand!

lovisa [foto & vardag]

viilket motljusskydd skulle du rekomendera på denna sida. har 52mm



http://www.24.se/fototillbehor/kamera-motljusskydd-c-1084-1.aspx

Andrea

Vad tycker du om objektivet Canon EF 70-200mm f/4L USM (det du har alltså)? Är det prisvärt, bra för nybörjare osv? :)

MT :D

Hejhej! Har oxå en Canon EOS 7D :) Vart hittade du din fjärrutlösare? Är på jakt efter en sån..

elin

http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/canon-ef50mm18ii/114859.4569/ är det detta du hade? Tänkte köpa det till canon eos 7d och undrar om det är ett bra standard objektiv och bra macro? :)

Angelina [foto & vardag]

Vilket av dina tre objektiv tycker du mest om/finner mest användbart? :)

Har nämligen kikat på alla tre men kan inte bestämma mig..

Kram!

Moa Linnéa Lapinniemi

Jag har en canon 7D jag med och funderar på ett nytt objektiv. För tillfället har jag bara canons fasta 50mm f/1,8. Jag har även kit objektivet till 400d (18-55mm) Skulle vilja köpa ett med motsvarande brännvidd fast som passar 7Dn bättre.



Vet du något du skulle rekommendera? :)

magda

Jag har alltid undrat : Den där .. Saken(haha) som sitter längst ut på objektivet , tillexempel på din bild där , alltså den man kan ta bort om man vill . Vad är den till för ?

Har faktiskt aldrig använt min , just för jag inte vet vad den är till för . Sjukt tacksam för svar :)

Anna

Hej!

Jag har precis fått hem min första systemkamera som är en likadan som du har (jag vann den, annars hade jag ju köpt en annan och inte prioffs på direkt) men nu så får jag inte i minneskortet, jag har försökt men det går liksom inte. Det är ett sånt där litet och jag får inte in det i det stora h¨let. Vet du hur man gör?

Maja

Rekommenderar du 85an? Jag funderar på att byta ut mitt 100/2,8 Macro mot den. Men jag är osäker så jag frågar alla jag serr haft en XD

Helena

Vad har du för kompaktkamera?

Anna - FOTO

Vilket är ditt favorit objektiv? :)

Funderar på Tameron objektivet men är lite osäker...

Anonym

Vars köpte du ditt 70-200mm objektiv.

Är du nöjd med det?

Johan "Comonline" Hermansson

Hej!



Känner du dig inte begränsad med 28mm som vidaste vidvinkel med tanke på att motsvarar 45mm i fullformatsutsnitt.



//Johan

Johan "Comonline" Hermansson

Svar: Alright! Har du bestämt dig för vilket FF-hus du ska skaffa?

Johan "Comonline" Hermansson

Det låter bra, det är ett fantastiskt kamerahus! :)

Alishia

Hur har du råd med all utrustning? :o

Moa

Vad hade du för kameraväska innan ryggsäcken? Är sjukt sugen på en ny men isf efter jul ;)

Fotograf.Filippa

Härlig utrustning (fastän jag är nikon all the way hahaha)

Emelie

Hej!



Jag undrar om Canon EF 50mm f/1.4 är de bra när man ska fota naturbilder? :)

rebecca

hade tänkt köpa 50 mm f1.4

är det bra tycker du och är det köpvärt? :d

Madeleine

Sitter här och ska köpa objektiv till min canon, men förstår inte vad alla siffror betyder. Vad menas med tex "EF-S 55-250MM f/4-5.6 IS"? :)

Maja

Jag funderar på att köpa ett till objektiv, men jag vet inte riktigt vilket!

Har du något bra tips? vill ha ett smidigt och bra objektiv till en canon eos 550d! Hade bra! :)

Fanny

Undrar om du gillade detdär objektivet som hade gått sönder?? isf varför.. ;)

ellen

Åååh vad jag älskar dina bilder!! :)))

Jennifer

Hej! Jättebra blogg och sjukt fina bilder!

Är intresserad över att köpa ett nytt objektiv till min 60D och skulle vilja fråga dig vilket du rekommenderar mest utav 85mm f/1.8 och 50 f/1.8 när man tar helkroppsporträtt. Hur stor blir skillanden i bilderna med tex. skärpa och suddig bakgrund? :) Tack i förhand!

Tintin

Har bestämt mig för att köpa ett nytt objektiv till min kamera. Har en canon eos 450D och funderade på att köpa ett Tamron 28-75mm, men sen så började jag fundera på Canon 85mm också. Såg att du äger båda, så tänkte därför fråga dig vilket du gillar bättre? :)

Mari

Vill bara säga jätte fina bilder. :) Hur mycket tar du för att fota ett bröllop? Ska gifta mig i sommar. Dock är det en bra bit från dig. :(

elin

vilket av objectiven är du mest nöjd med? :) alltså vilket är bäst osv. tacksam för svar! :D



btw din blogg äger.

Rebecka Rosenqvist

Hej Lina! =D

Jag har samma kamera som du, den kära 7D! Och jag har länge funderat på vilket objektiv jag ska köpa.. Vill ha ett vidvinkelobjektiv precis som ditt 8mm. Samtidigt vill jag ha ett 55mm och ett 70-200. Vilket av objektiven finner du mest användning av och vilket tycker du mest om? :)

Kramar Rebecka

Elin

Vad är ett blixtstativ? :D

erika

Hurdana minneskort har du? :) Jag ska nämligen köpa till min 7d nu. Funderar på hur stor skillnad det egentligen är på 36mb/s och 60mb/s samt hur stora minneskort du har. :)

Tack på förhand!

Johanna

Hur stort är ditt paraply? :)

Linnea - UNG FOTOBLOGG

Vad är det för objektiv som sitter på kameran på bilden ? (är det sånt som är ett vid vinkel objektiv?)



haha har inte riktigt fattat det där en :)

KAJSA [FOTO]

Funderar på att köpa objektivet "Samyang MF 8mm f/3.8" Tycker du det är bra och så, har ju sett bilderna du tagit med det och det blir ju sjukt fräna bilder:D

Emma

Hejsan Lina!
Jag ska köpa mitt andra objektiv nu till min kamera men jag vet inte vad jag ska köpa.
Har du något tips till mig? Förresten så har jag en Canon eos 1100D

P.S svara gärna i ett inlägg också hihi:$

Becca

Funderar på att köpa en refleskärm. Vilken storlek skulle du rekomendera för porträttfotografering?
Tacksam för svar!

Svar: En 80cm och 110cm är en perfekt storlek till porträtt och halvporträtt :)
linafoto

Emelie

Har ett vagt minne av att du någon gång visade en cerise-rosa axel-kamera-väska som du hade köpt. Du nämnde även sidan där du köpt den, men jag vet inte riktigt när det skrevs. Skulle väldigt gärna vilja köpa en lite annorlunda kameraväska, och tyckte att dem såg bra ut, funkade den bra och var du nöjd med den?

Svar: fotobag.se :) Jag är supernöjd med den!!
linafoto

Ebba

Vilket objektiv kan du rekommendera? (Till Canon kameror?)

Svar: Canon EF 50mm f/1.8 eller 1.4 :)
linafoto

Amanda

vet du om Canon EOS 1D Mark II är bra? :) jag har haft en amatörkamera väldigt länge & jag vill byta upp mig nu.

Svar: Det är klart den är bra, det är ju en proffskamera :)
linafoto

Jessie

Skulle du rekomendera din blixt till andra? Funderar på att köpa samma som du :)

Emma

Jag äger en Canon EOS 1000D + standardobjektivet. Har tänkt att köpa ett nytt objektiv , vilket rekommenderar du? Är Canon EF 50mm f/1.8 ett prisvärt val eller ska jag satsa på ett zoomobjektiv (t.ex Canon EF-S 18-135mm. Helst vill jag ha ett objektiv som både är ett bra porträtt- och närbildsobjektiv. Finns det?
Tacksam för svar! :)

JB - fotografi

Hej :)
Jag ser att du har ett Tamron 28-75 f/2.8 kan du rekommendera det? Är det bra? Funderar nämligen på att köpa ett sånt :)
kram

Svar: Jag är inte jätte imponerad av det. Men nu ska vi inte jämföra ett objektiv för 4000 med ett på 12.000. Jag upplever att bilderna inte blir 100% knivskarpa, samt att den har lite seg autofokus..
Läs vad andra tycker här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3723
linafoto

JB - fotografi

Skulle du kunna visa mig någon bild som du ta tagit med 28-75? :)

Jonna Bengtsson

Hej funderar på att skaffa en Canon eos 7D ist för min 1100d, vet att du nu har en 5D III men skulle du rekomendera en 7D ändå? (5D III är lite utanför min prisklass)

canonworld.blogg.se

Canon EF 70-200mm f/4L USM

funkar den gluggen bra? Är det lätt att fota med det utan stativ?